תל גזר

מיקומה של העיר הקדומה גזר, על צומת הדרכים חשובה, מקורות המים הזמינים והעורף החקלאי הפכו אותה לעיר חשובה במשך אלפי שנים

ירון קרן

 

ממש עכשיו, בעונת החורף שהגיע אלינו סוף סוף, לאחר שהאדמה הצמאה קיבלה כמות משקעים נאה, והיא מתגמלת אותנו במרבצי עשב ירוק מנוקד בפרחים למיניהם, זה הזמן לצאת ולשוטט בתל גזר. מזג האוויר הנוח ויתרונותיו הנוספים של התל שיפורטו להלן, הופכים את השיטוט בו לחוויה אמיתית.

 

תל גזר הוא אחד מהאתרים הארכיאולוגים החשובים ביותר בארץ.

 מיקומו במרכז הארץ, הממצאים הארכיאולוגים, המלווים  בשילוט נאה בשילוב  תצפית הנוף המדהימה, כל זאת ללא תשלום, הופכים את התל לאתר טיול מומלץ ביותר. על שמו של התל נקרא קיבוץ גזר הסמוך והמועצה האזורית. בסמל המועצה האזורית אנו רואים כד המסמל את העתיקות וחללים המסמלים את המערות הרבות במקום.

 

 

כהקדמה לסיור בתל עצמו אני מציע לעלות לתצפית ליד בריכת המים בכרמי יוסף (כניסה ממגרש החניה ליד הדואר).

 

 

מנקודת התצפית ניתן  לראות את התל למלא אורכו 600 מטרים ורוחבו כ-  200מטרים (גדול יותר מירושלים הקדומה, עיר- דוד).

 

 

מיקומה של העיר הקדומה גזר, על צומת הדרכים חשובה, מקורות המים הזמינים והעורף החקלאי הפכו אותה לעיר חשובה במשך אלפי שנים.

 

 

נמשיך לכיוון התל דרך רחוב הגפן ונחנה את הרכב בחניון הסמוך. במקום נספר על תעודות מצריות המציינות את העיר. מעניינת ביותר התעודה מהמאה ה 14 לפנה"ס שבו מבקש מלך מצרים נשים יפות ממלך גזר (ממלך ירושלים לא בקשו בקשה דומה).

 

 

השם גזר מופיע גם במצבת מרנפתח (המאה ה 13 לפנה"ס) שבה מוזכר גם השם ישראל לראשונה מחוץ לתנ"ך.

 

 

את גזר לא הצליחו לכבוש יהושע בינון ודוד המלך (מומלץ לטייל על התל  עם ספר תנ"ך ולעיין בפסוקים רלוונטיים בספר יהושע טז' 10 , ספר שמואל ב', ה 25 ).

 

 

נמשיך בשביל  ונעצור ליד השלט המציין את אחד מהממצאים החשובים בתל, לוח גזר. לוח שנה לעבודות חקלאיות מהמאה ה-10 לפנה"ס, זוהי הכתובת הקדומה ביותר בכתב עברי (לוח גזר מוצג במוזיאון באיסטנבול).

 

נמשיך בשביל לכיוון מפעל המים, ככל הנראה מתקופת הברזל (מאות 8-10 לפנה"ס) ולא כפי כתוב בשלט.

נתקדם לכיוון השער הכנעני ונתרשם מהשער שכמותו השתמרו רק שלושה בארץ וככל הנראה הייתה מעליו קשת, בסמוך לשער בסיס של מגדל, הגבוה ביותר מארץ, מאותה תקופה (מאות 19- 17 לפנה"ס).

 

 

השביל מוביל אל שער שלמה. את העיר קיבל שלמה המלך כמתנת חתונה מחותנו פרעה (כאן ניתן לצטט פסוקים מספר מלכים א'. ט, טו).

 

 

קיימת מחלוקת בין ארכיאולוגים האם מדובר בשער מתקופת שלמה או תקופה מאוחרת יותר. נקווה שהחפירות הנוכחיות יפתרו את המחלוקת. בחפירות המתקיימות נחשפו חומת העיר ומבנה ציבורי גדול.

 

 

נלך לכיוון קצה התל ליד פסל פעמוני הרוח ונביט לכיוון עמק איילון וישובי המועצה. במקום זה התנהלו קרבות חשובים מתקופת התנ"ך, המכבים, הצלבנים, מלחמת העולם הראשונה ועד לקרבות מלחמת העצמאות.

 

השביל ממשיך אל הסמל של תל גזר המונצח גם בבול ישראלי, מקדש המצבות הכנעני, אבנים המסודרות מצפון לדרום ולצדן אגן אבן. לא ברורה משמעות המקום, במקרה כזה הארכיאולוגים אוהבים להגיד שהמשמעות היא פולחנית ...

 

נצא מהתל דרך קבר השייח במקום ניתן לספר על ניסיונות ההתיישבות המאוחרת של גורמים ציוניים ומיסיונריים נוצרים במאה ה 19- 20.

 

מה באזור?

רמלה, עיר הבירה של המוסלמים הקדומים עם השוק הססגוני, מסעדת מהרג'ה (הודי), וחומוס אסלי אמיתי  ברמלה העתיקה.

"מלו הטנא" - מרכז מבקרים לתוצרת חקלאית. לברר עם חילף, בעל המקום, שפתוח. יפה ומעניין.

שביל העיזים בטל שחר - כשר.

 

ירון קרן, מורה דרך מוסמך.
052-2201978
ykeren@netvision.net.il

תגובות
1.
קישור לאתר מלוא הטנא
ירון  |  02.02.09
2.
עצי זית
תמר  |  16.02.09
3.
תל גזר
יהודית  |  15.04.09
© כל הזכויות שמורות לאתר דה ז'ה וו

כל המידע באתר הינו מהתרשמותן האישית של הכותבות ואינו מידע מסחרי