פורטוגל - המלצה חמה לטיול

משופעת בכנסיות עתיקות, מנזרים ומבצרים מימי הביניים

אסתי לנדא

את חופשת הפסח האחרונה בילינו בפורטוגל. רבות שמעתי עד כמה  היא יפה בראשיתית, בתולית, חופים שעדיין לא מוסחרו ועוד כהנה וכהנה...להפתעתי כולם צדקו ואולי אף היו מתונים בהגדרת ערכה. ארץ יפה, אנשים אדיבים, נעימים, מסבירי פנים. מחירים סבירים של בתי המלון, הארוחות, הטיולים.

ממש לא הסכומים שהורגלנו לשלם בשאר מדינות אירופה. פורטוגל משופעת בכנסיות עתיקות, מנזרים ומבצרים מימי הביניים. ארמונות, מוזיאונים, מבנים ובתים מקושטים באריחים מצוירים, חופים ארוכים ויפים.

מזג האוויר בחודשי מרץ-אפריל-מאי נוח, כנ"ל בספטמבר אוקטובר. אין צפיפות של מטיילים ולכן אם מגיעים אליה זה הזמן!

לפורטוגל הגענו בטיסה דרך מדריד (בחודשי הקיץ יתכנו טיסות ישירות מישראל). נחתנו בליסבון עיר הבירה. את היום        סימטאות עתיקותהראשון התחלנו עם סיור בעיר באוטובוס עם גג פתוח בעלות של 13 יורו ליומיים.

האוטובוס יוצא בכל שעה ואפשר לרדת ולעלות בתחנות הפזורות בדרך. מומלץ גם לעלות על החשמלית מספר 28 שחוסכת את הטיפוס בעליות התלולות ברובע אלפאמה. כיכרות, בתי קפה, חנויות יפיפיות, שווקים, כל אלה קידמו את פנינו גם טעמנו כמובן מהפחזניות המפורסמות של רובע בלן ובערב צפינו במופע של זמרי פאדו בליווי גיטרות פורטוגליות של 12 מיתרים באיזור הבארים והמועדונים בבאירו אלטו. המלצה על המקום קיבלנו ממדריכה מקומית שפגשנו באוטובוס והדגשנו בפניה שאנחנו מתענינים במופע למקומיים ולא לתיירים. בכלל נהגנו במהלך כל הטיול לבדוק עם המקומיים מסלולים או המלצות לביקור ורק הרווחנו מכך. התושבים המקומיים תמיד נענו באדיבות וההמלצות היו מצויינות. באירו אלטו איזור תוסס ומלא צעירים גם באמצע הלילה ובמהלך כל השבוע  כאילו לא עובדים מחר. פשוט מדהים, מזכיר את תל-אביב "העיר ללא הפסקה". כמובן שגם על קניות לא פסחנו, המחירים סבירים בהחלט וההיצע גדול.

מליסבון נפרדנו בצער רב, כמובן עם הבטחה לשוב ולהשלים את כל מה שלא ראינו וחווינו אבל הזמן קצר לכן התחלנו בנסיעה פוטוגל. חופים מדהימיםלאורך החוף לאשתוריל Estoril , עיירת נופש הממוקמת על חוף הים. במרכז העיירה מצאנו קאזינו גדול, שדרת דקלים על חוף הים, ומסעדות רבות. מאשתוריל המשכנו לקשקייש Cascais   שאף היא ממוקמת  לאורך חוף רחצה נפלא, מסעדות דגים קטנות ומזמינות, רחובות מתפתלים וצרים, שוק דגים ושוק עירוני הפתוח בימי רביעי ושבת. את הלילה העברנו במלון קטן באשתוריל ששם המחירים סבירים יותר. חשוב לי לציין שבכל עיירה כזו יש לשכת מידע לתיירים שמסייעת במציאת מקומות לינה, מפה מעודכנת, ומידע על אתרים מקומיים וכד'. כדאי ומומלץ להתחיל הסיור בתחנה שכזו.

לאחר לילה באשתוריל המשכנו בנסיעה לאורך החוף לסינטרה Sintra  גם כאן נעזרנו בלשכת המידע לתיירים הטורישמוש שממוקמת בתחנת הרכבת. אני חייבת לציין שעד הגיענו לכאן לא נתקלנו בישראלים אבל בלשכת המידע לתיירים השתרך תור ארוך וכשהגעתי לדלפק השירות בעודי משוחחת עם נציג השרות נדחפו לידי שלא בתורן שתי נשים ישראליות כדי לקבל מפה ולהתעדכן כאלו אין תור גם להערה שלי הן לא התייחסו.

בסינטרה ארמון לאומי מימי הביניים בעל שני צריחים וממנו ניתן לצפות על העיר, מצודה על צלע הר שצעדנו לאורך ביצוריה וצפינו לעבר נוף ירוק טירת המורים ועוד...את הדרך היפה לאובידוס Obidos   המשכנו על כביש N247  לאורך החוף עם עצירה בנקודה הכי מערבית באירופה ב-.Cabo da Roca

אובידוס עיירה קטנה וציורית מימי הביניים עם חומה סביב לה ואקוודוקט ארוך ומרשים הבתים צבועים לבן ובמסגרת כחולה וגם פוסדה (מלון-פארדור בספרד) מדהימה ויקרה בראשה. חובה להסתובב ברחובותיה הקטנים בין חנויות המזכרות המציעות כלי קרמיקה מצויירים בציורי יד ותכשיטי זהב וכסף בעבודת יד מדהימים. כאן נשארנו ללון במלון צמוד לחומה ומסעדה מצויינת במקום בשם    .Josefa d Obidos למחרת המשכנו בנסיעה לאורך החוף לנאזרה Nazre  עיירת קייטהמצודה בסינטרה  גם היא על חוף הים. משופעת באלמנות לבושות שחורים ונשים בלבוש מסורתי המנסות למכור את מרכולתן על החוף.

קוימברה Coimbra- העיר האוניברסיטאית של פורטוגל שחובה בהחלט לבקר בה, בשלל מבניה אוצרות התרבות שלה, הפסלים, מגדל השעון שעובר כרגע שיפוץ הקתדרלה ועוד.. ביציאה מהעיר לכיוון הכביש המהיר עצרנו בקניון גדול שנראה עד למרחוק לחניית קניות שהרי אי אפשר לחזור הביתה בלי מתנות לנכדים.

אבירו Avero, המכונה וונציה של פורטוגל בשל מקומה על תעלת מים ומוקפת לגונות. ערכנו שיט קצר בעיר והמשכנו הלאה....לפורטו.

פורטו Porto, גם בפורטו התחלנו את הסיור בעיר עם אוטובוס התיירים הצהוב כדי לקבל מושג ולו במעט על העיר המיוחדת, על מגוון גשריה, הנהר והסירות שהובילו את יין הפורט מגדה לגדה. ערכנו סיור ביקב טעמנו את היין המתוק לקינוח, ספגנו מהאווירה המיוחדת של העיר ורובע ריביירה ואף סעדנו במסעדת דגים ופירות ים  בשם MAJARA טל:229382352. הכל טרי מאד ישר מהמים. לא פסחנו על ביקור  בבית הכנסת ששופץ, שמענו קצת על ההיסטוריה של היהודים בעיר וגם איך לא?? סיפורים על כדורגל כמובן. ומכאן לבראגה.

בראגה Braga , עיר משופעת בכנסיות. כשהגענו אליה חגגו את השבוע הקדוש כך שכל כנסיה קושטה בנרות, פרחים ותמונות של הקדושים. הפעמונים צלצלו  והשיירה הקדושה כשבראשה הארכיהגמון של ספרד ופורטוגל צעדה ברחבי העיר כשזיקוקים מתפוצצים מכריזים על בואה. זהו גם מקום מושבו של הארכיהגמון. לאחר סיור בעיר נסענו לכיוון גימרייש בחיפוש השעון שעובר שיפוץ באונברסיטה המפורסמת של קוימברהאחר מקום לינה.

גימרייש ,Guimaraes את הלילה בילינו בפוסדה מדהימה בעיר העתיקה גימרייש,de Santa Marinha    ,Pousadaבתא של נזירים עם צוהר קטן וחלון גדול צופה לגנים. המחיר היה סביר והחלטנו שזה המקום. הפוסדה  היא מנזר עתיק ששופץ והוסב למלון 5 כוכבים ויותר משקיף על כל העיר. מאד מפואר אולמות רחבים ומסדרונות מאובזרים בתמונות ושטיחים כאילו ארמון וורסאי. מסביב גנים מטופחים. את ארוחת הערב סעדנו בעזרתם של מלצרים הדורים בכפפות צחורות לבנות, באולם רחב ידיים, כנ"ל ארוחת הבוקר העשירה והקינוחים.

לא מיצינו את פורטוגל. יש עוד הרבה מה לראות לשמוע ולעשות לכן עוד נשוב זה לא רחוק!