סלובניה וקרואטיה

שבוע נפלא בנופים המדהימים של סלובניה וקרואטיה

כתבה וצילמה: אסתי לנדא

באמצע אוגוסט החם והלח יצאנו לטייל באזור קצת יותר קריר ושקט. 2 זוגות חברים. טסנו ללובליאנה, שכרנו רכב והתחלנו את השבוע הנפלא בנופים המדהימים של  סלובניה וקרואטיה.

אני מודה שהיו בליבי קצת חששות כי תכננתי לבד את המסלול, שכרתי את הצימר בחווה של אברהם ואת יתר אתרי הלינה. הכל נעשה דרך האינטרנט וללא היכרות מוקדמת וקיוויתי לא לפשל. בחרנו לטייל בעיקר באתרי טבע ומעט מאוד בערים. תודה לחברתי ידידיה שעזרה רבות בהכנת המסלול.

אגם בלד (BLED) – מדהים!

התחנה הראשונה הייתה אגם בלד. האגם הינו אחד מאתרי התיירות המרכזיים של סלובניה. נמצא בלב האלפים,אגם בלד, סלובניה בגובה 500 מטר מעל פני הים. במרכז האגם אי קטן ועליו כנסית פעמונים יפיפיה, ניתן לשוט אל האי ולבקר בכנסיה. מטפסים 100 מדרגות ומגיעים לפעמון המשאלות. אורך האגם 2 ק"מ. מסביב לאגם שבילי הליכה באורך של כ-6 ק"מ, ניתן לשכור אופניים, סירות משוטים לשייט עצמי על האגם או לשחות להנאתכם.

העיירה בלד בגדה המזרחית ונחשבת לעיירת נופש ומרפא. טירת בלד נמצאת צפונית לעיירה, כדאי לטפס לטירה מהשביל שמאחורי האכסניה שברחוב גרייסקה צ'סטה (GRAISKA CESTA). הטירה נמצאת 100 מ' מעל האגם ונשקף ממנה נוף מדהים. הטירה שופצה וכיום משמשת כמוזיאון.

ליד חנות המזכרות יש ישיש שמדפיס גליונות "כבקשתך" במכונת דפוס עתיקה.

הקרמשניט הטוב ביותר בסלובניה נמצא במלון פארק על אגם בלד. בערב מתקיימות הופעות של ריקודים לצלילי  כנסיית הפעמון באגם בלד תזמורת מקומית.

סיור בערוץ וינטגאר – מדהים!

כ-4 ק"מ צפונית-מערבית לעיירה בלד נמצא ערוץ וינטגאר. מבלד יוצאים לכוון צפון מערב בכביש 634 לאחר כ-2 ק"מ פונים ימינה לכוון גורי (GORJE). בגורי לוקחים שמאלה בהסתעפות הראשונה, לאחר 200 מ' פונים ימינה, ומיד אחר כך שמאלה לפי השילוט לכוון וינטגאר (VINTGAR).

המסלול קל להליכה ועובר על גשרי עץ הממוקמים לאורך הנחל הגועש וחוצים אותו. אורך המסלול בערוץ       ערוץ וינטגאר הוא  1600 מ'.

אגם בוהיני (BOHINJSKO) – מומלץ!

נסיעה של 31 ק"מ מאגם בלד לכיוון דרום-מערב בכביש 209.

אורכו של אגם בוהיני 4350 מ' ורוכבו 1200 מ', מי האגם מגיעים מנהר סביצ'ה. באגם זה נמצא פחות תיירים מאשר באגם בלד. הנוף מסביב מדהים ביופיו. ניתן לעלות להר ווגל גם ברכבל. לאורך הגדה הצפונית יש מספר מעיינות, המפורסם בניהם הוא מעיין הקרסט גוויץ (Krast Spring Govic).

בדרום מזרח האגם נמצאת העיירה רביצ'ב לאז (RIBCEV LAZ) בה חוצה גשר אבן יפה את נהר סאווה בוהינקה ( BOHINJKA SAVA ).

נסיעה של כ-4 ק"מ לכוון צפון מערב מביאה אותנו לדום סביצ'ה (Dom Sovica), הליכה של כ-1 ק"מ מביאה לטייל בערוץ וינטגאר אותנו לתצפית יפה על השמורה, ערוץ הסביצ'ה והר הטריגלאב.

המלצה ללינה ליד אגם בלאד

פנסיון:  pr  bevc

Bohinjska bela

4263bohinjska bela

Slovenia

טל: 38645720221+

Kamniska Bistrica - מומלץ

עוד פינת חמד: ממשיכים על כביש 61E עוד כ- 3 ק"מ פונים ימינה לכוון לובליאנה בכביש מס' 1 שנהפך לאחר כ-1 ק"מ לכביש 2A/E61. ממשיכים לדרום מזרח 22 ק"מ. פונים ימינה על כביש 413 לכוון KAMNIK (20 ק"מ). חוצים את העיר וממשיכים 13 ק"מ על כביש לכוון STHOVICA חוצים את הכפר וממשיכים לכוון צפון, מגעים ל-Kamniska Bistrica.

ממגרש החניה עוברים לצדו השני של הגשר ויורדים ימינה פוגשים אגם קטן הולכים לאורכו וניתן לטפס על הסלעים בין פלגים ומפלים קטנים מקום קסום. ניתן לשבת בבית הקפה לשתות (גם לאכול אל מול הנוף היפה מסביב).

עמק לוגרסקה  (LOGARSKA) והמפלים

4 ק"מ לאחר סולצ'בה  מגעים לעמק לוגרסקה. אורך העמק  7 ק"מ, רוכבו הממוצע כ-250 מ'. העמק מוקף בפסגות בגובה של 2200 עד 2400 מ'. האזור הוא פארק מוכרז וחייב בתשלום.

מפל רינקה (RINKA)

מפל של נהר סאבינה (SAVINJA) הגבוה מבין מפלי העמק (90 מ') 15 דקות הליכה מהכביש תוך כדי טיפוס. למעלה נוף יפה ואם ממשיכים לטפס כמה מדרגות מגיעים למרפסת תצפית עם בית קפה קטן.

מעין ברלוזניסקי (Brlozniski Slapovi)

מתחת להר זברולזנקה (ZABRLOZNKA) בצד שמאל של עמק לוגרסקה ישנו מעין ומפלים של נחל ברולוזניקה (BROLOZNICA). נקודת היציאה היא בקתת מסעדה  בשם Dom Planincev. מהמסעדה מוביל שביל לעמק פנימי. אחרי 10 דקות הליכה מגיעים לבקתה, הליכה נוספת של 10 דקות מביאה אותנו לגשר עץ על נחל ברולוזניקה. אחרי הגשר פונים ימינה ולאחר עלייה של 200 מ' מגיעים לחלון טבעי. הגישה למפל הראשון היא משביל היוצא ימינה כ-100 מ' מגשר העץ (אין שביל צריך קצת לטפס).

מפל פאלנק (PALENK)

חיבור של שלושה מפלים (28+23+27 מ'). תגיעו ללשכת המודעין, תחצו את הכביש. המפל נמצא כ- 50 מ' מהמלון.

המלצה לביקור במערת קרח ליד עיירה קטנה בשם luce

Snezna cave

מערה בראשיתית מאד. הירידה בסולמות , ההליכה חלקלקה ומיועדת למטיבי לכת.(מעט מאד קרח מצוי במערה למרות שמה)

פארק בוטני וולצ'י פוטוק (Arboretum Volcji Potok) – מומלץ

פארק בוטני המשתרע על 80 דונם. בפארק יש כ-2500 סוגי עצים ושיחים ומליוני פרחים. בפארק מספר אגמים ובריכות.

שעות פתיחה

20:00-08:00

הגעה

נוסעים לכוון לובליאנה בכביש A2/E6f1. פונים שמאלה (מזרחה) לכביש 413 לכוון KAMNIK לאחר 7 ק"מ פונים ימינה לכוון DUPLICA לאחר כ-1 ק"מ יש צומת פונים ימינה ומיד שמאלה לאחר כ-200-300 מ' פוניםלובליאנה ימינה (דרומה) לכוון RADOMLJE הפארק נמצא כ-1 ק"מ מהצומת.

ליובליאנה, עיר הבירה - מומלץ

עיר הבירה של סלובניה וכמובן גם העיר הכי גדולה במדינה. העיר בשמה הנכחי קיימת מהמאה ה-12. ההשפעה של השלטון האוסטרו-הונגרי ניכר בעיר ובארכיטקטורה שלה.

כיכר פרסרנוב היא לבה של העיר, במרכזה פסל של המשורר פרנץ פרסנוב. צפונית לכיכר הכנסייה הפרנציסקנית הורודה. דרומית לכיכר הגשר המשולש (התחיל כגשר אחד והאדריכל פלצ'ניק הוסיף לו עוד שני גשרים). מערבית לכיכר נמצא השוק שעוצב ע"י פלצ'ניק שסמוך לנהר נתחם בשורת עמודים. מאחורי השוק ניצבת כנסיית קטדרלת ניקולס הקדוש שניצבת מהמאה ה- 13. בקצהו המערבי של השוק נמצא גשר הדרקון שנבנה ב-1901 לכבוד הקיסר פרנץ יוז'ף.

ממשיכים ברחוב צופובה (COPOVA ULICE) לעיר העתיקה.

בדרך עוברים ליד בית העיריה ומזרקת שלושת הנהרות . שלושת הכיכרות STARI TRG, MESTNI TRG ו-GORNJI TRG יוצרים את מיתחם העיר העתיקה.                                                              תצפית על לובליאנה

מעל העיר העתיקה נמצאת טירת לובליאנה ניתן להגיע אליה ברגל או בקרונית מיוחדת שיוצאת מכיכר פרסנוב או באוטובוס עירוני. ככרטיס כניסה משמשת כוס קרמיקה. מומלץ לטפס על מגדל השעון (תצפית יפה). יש מוזאון וירטואלי (מצגת תלת ממדית על ההיסטוריה של לובליאנה).

חוזרים לכיכר פרסרנוב. מכיכר פרסרנוב הולכים דרומה לאורך הנהר לכוון CEVLJARSKI  בסמטאות עד שתגיע לסמטת היהודים (ZIDOVSKZ STEZA) המסעדה RUZA נמצאת במבנה ששימש בעבר כבית הכנסת .

מספר דקות הליכה מביאים אותנו לבית התזמורת הפילהרמונית של סלובניה. ליד בית התזמורת נמצאת האונברסיטה של לובליאנה. דרומית לאונברסיטה נמצא בניין מרשים – הספריה הלאומית והאונברסטאית.

מערת פוסטינה (POSTOJNA) - מדהים

חוזרים לכביש 61E פונים שמולה (דרום מערב) 11 ק"מ עד העירה פוסטינה (POSTOJNA) המערה במערב העיירה.

שעות הסיורים (יולי אוגוסט)

09:00,10:00,11:00,12:00,13:00,14:00,15:00,16:00,17:00

מחיר :                                                                                                                                    מערת פוסטינה

3,390 טולרים (כ-18 יורו)

מזג אוויר

טמפרטורה קבועה של 10 מעלות לאורך כל השנה.

הסיור

נכנסים למערה ברכבת חשמלית, הנסיעה ברכבת לאורך 5 ק"מ. עוברים  דרך אולם הועדות  CONFERENCE ROOM)) שנקרא גם אולם הריקודים (BALLROOM). מגעים עד ההר הגדול          (GREAT MOUNTAIN) שנקרא גם CALVERY. בשלב זה עוזבים את הרכבת ועוברים לטיול רגלי. עוברים את הגשר הרוסי שנבנה ע"י אסירים רוסים במלחמת העולם הראשונה. הגשר מגשר על תהום ומוביל ל"מערה היפה" (BEAUTIFUL CAVE). במערה לא רק רואים אלה גם שומעים את טפטוף הטיפות. המדריך יחשיך את האור למספר שניות כדי לתת  לחוש השמיעה לעבוד לבד.

THE CUCKOO – המדריך ינגן על הסטלקטיטים,

THE DIAMON – הסלקטיטים נוצצים

The Human Fish – חייה דמויית נחש/לטאה עוורת שחייה במערה

אולם הקונצרטים – אולם ענקי היכול להכיל עד 10,000 איש. נתנו בו קונצרטים עם מבצעים מפורסמים. התהודה המיוחדת שלו "מזמינה" ביצועים מיוחדים של קונצרטים.

מצודת פרדיימה (PREDJAMA) – מומלץ

מצודה חצובה בסלע שימשה כמקום מקלט לגיבור מקומי וגם ככלא מאד מעניינת והנוף יפיפה.

פתוחה מ-09:00 עד 19:00

מחיר:

מבוגר 1000 טולר (כ-5 יורו)

כרטיס משולב מצודה+מערה עולה 3,790  טולר (כ-19 יורו).

מערת סקוצ'אן (SKOCJANSKE ) - מדהים

משיכים עם כביש 61E 25 ק"מ לכוון דרום מערב. יורדים ביציאה של DIVACA נוסעים לכוון KOPER  על כביש 10, פונים שמאלה לעיירה סקוציאן (SKOCJAN) הכניסה למערה כ-400 מ' לפני העיירה סקוציאן (יש שילוט בדרך).

כללי

מערות סקוציאן נמשכות לאורך 5.8 ק"מ בהפרש גבהים של 209 מ'. הנהר רייקה שעובר במערות ממשיך   מערת סקוצ'אן מתחת לקרקע עוד 40 ק"מ, ויוצא מעל הקרקע ליד טרייסט.

מחירים

2000 טולר (9 יורו)

שעות הסיורים (יולי אוגוסט)

10:00,11:30,13:00,14:00,15:00,16:00,17:00

אורך המסלול

2.5 ק"מ

משך הסיור

1:40 שעות

הסיור

הסיור הינו סיור רגלי העובר לאורך אולמות ענקיים וערוץ נהר תת קרקעי עמוק. במערה נמצא האולם הגדול ביותר באירופה – 12 דונם שטחו. האתרים המיוחדים במערה הם המערה השקטה (SILENT CAVE) ומערת הפכפוך/המיה (MURMURING CAVE).

המלצה ללינה ליד המערות בחווה מיוחדת ומדהימה ABRAM  FARM.

החווה קיימת 500 שנה האירוח מצויין והאוכל האורגני טעים.מומלץ לאכל במקום גם את ארוחת הערב. המשפחה כולה חיה ומארחת בחווה. הם מגדלים בקר  מטפחים גינת ירק מקסימה עצי פרי וכל מה שמוגש לשולחן מבוסס על גידול מקומי. אם המשפחה היא זו שמבשלת הבנים מגישים לשולחן כך שלכל אחד מבני המשפחה חלק באירוח.

בחצר האין סופית חיים כלבי הציד , דב שחור גדול שננטש על ידי עמו כשנולד והמשפחה מגדלת אותו במסירות, תרנגולות עיזים ועוד.בקיצור חוויה.

NANOS 6 SI-5271 VIPAVA

TEL,386051662002

קרואטיה                                                                                                      זהירות מוקשים! שימו לןב לשילוט!

מעבר הגבול לקרואטיה נעשה בעיירה רופה RUPA.נסענו לאורך ערי החוף אופטיה ריזיקה סנגי עצרנו לרחצה קלה במימי הים האדריאטי והמשכנו ליעד הבא.

*שימו לב לשילוט: זהירות מוקשים!

פארק פליטביצה (PLITVICKA ) – מדהים

כללי

כ-300,000 דונם מהם 220,000 דונם יערות, 2,170 דונם אגמים סה"כ 16 אגמים, 72,000 דונם דשא. האגמים נשפכים אחד לשני ב-96 מפלים.                                                                     פארק פליטביצה

מחירים

12 יורו למבוגר. כולל חנייה, נסיעה ברכבת וסירה.

שעות פתיחה

17:00-09:00

הסיור בפארק

לפארק שתי כניסות, מכל כניסה יוצאים 3 שבילים אחת לקבוצות ושניים לבודדים. מומלץ ללכת בשביל האדום (או שביל H). משך הטיול 5-6 שעות אך ההליכה קלה ונוחה. מחנים את המכונית במגרש חניה מס' 2, רוכשים כרטיסים במרכז המבקרים עוברים על גשר מעל הכביש הראשי ונכנסים לשמורה. לאחר מס' דקות הליכה מגיעים לתחנת רכבת (חשמלית) ונוסעים עד התחנה הסופית המגיעה לאגם העליון. שביל ההליכה עובר ליד כל האגמים סמוך למפלים רבים. לאחר טיול ניחוח בין 12 המפלים העליונים מגעים לאגם הגדול – אגם קוזייאק. ממזח האגם עולים על סירה (חשמלית) ומפליגים 10 דקות, בצד השני מגיעים לרחבת דשא (יש דוכני אוכל לא משהוא ומסעדות שגם הן לא משהוא). שביל הטיול ממשיך לאורך האגמים התחתונים (החלק היותר יפה). ניתן לסטות מהשביל הראשי לשבילים צדדים ולראות את המפל הגבוה בשמורה. בסוף השביל יש עלייה לתחנת האוטובוס, לאורכה זוכים בנוף יפה – האגמים מלמעלה. בסוף     פארק פליטביצה, קרואטיה השביל ניתן לעלות על רכבת חשמלית שלוקחת לכניסה מס' 2.

הכפר סלוניי (SLUNJ) – מדהים

מפארק פליטביצ'ה ממשיכים צפונה על כביש 1 צפונה כ-10 ק"מ עד לכפר GRABOVAC משם עוד 33 ק"מ מבאים אותנו לכפר סלוניי. הכפר יושב על הנחל, הבתים מוקפים ויושבים על פלגים, מכל עבר נופלים מפלים בין הבתים ומתחת לבתים. מקום מהמם.

מומלץ להנות מארוחה המוגשת באחת המסעדות היושבות על פלגי המים ברובע רוסטוב (ראסטוקה)              זגרב

לינה ליד הפארק

House Sara

Grabovac 254, 47245 Rakovica

ביום האחרון הספקנו לבקר בזגרב באזור העיר העתיקה, בכנסיה המשקיפה על העיר, בשוק הפתוח ולהתרווח באחד מבתי הקפה הפזורים לאורך המדרחוב.