טיול בהרי הרוקי של קנדה

איילים, דובים וחוויות אחרות

הרי הרוקי הקנדיים. מסע בתוך תמונה

דני בירן

הרעיון לטייל בהרי הרוקי הקנדיים, עלה בראשי לפני מספר שנים ובכל פעם שתכננתי לצאת למסלול הזה, צצו מהמורות וצרכים ששינו את תכניותיי.
לאחר שהצלחתי סוף-סוף לממש את החלום וזכיתי לחוות נופים מדהימים, עיירות ציוריות, אנשים מעניינים ומפגשים הרפתקניים עם בעלי חיים, אני רוצה לחלוק אתכם כאן את החוויה הזאת.
כל טיולינו בחו"ל מתבצעים על בסיס התכנון שלנו. זה כולל הזמנת הטיסות, הזמנת מראש של בתי המלון על פי תזמון מדויק בתכנית, השכרת הרכב והחזרתו וכמובן המסלול והאתרים שבהם אנחנו מעוניינים לבקר. הדבר מאפשר לנו הכנה טובה ומעשירה בשל העובדה שנדרשת קריאת חומר רב, בדיקת מרחקי דרך מיום ליום ולימוד מפות הדרך. כך קרה גם בטיולנו לרוקיס הקנדיים.
המסע נמשך 13 ימים והתחלנו אותו בקלגרי (יש כאלה שמעדיפים להתחיל אותו בוונקובר). בחרנו לצאת לדרך באמצע חודש ספטמבר מתוך כוונה להגיע ליעדנו בשלהי עונת התיירות העמוסה, ובמקביל ליהנות גם מצבעי

השלכת של הסתיו הממשמש ובא, על אף החשש משינוי לא צפוי במזג האוויר שבתקופה הזאת כבר הולך ומתקרר.
אין טיסות ישירות מישראל למערב קנדה. חייבים לעבור לטיסת המשך בחוף המזרחי של קנדה. אנחנו בחרנו לטוס לניו יורק כדי לבקר גם את המשפחה והמשכנו משם לקלגרי.

שלכת בהרי הרוקי בקנדה

כמו נחיל נמלים
נחתנו בשעות הערב בנמל התעופה הבינלאומי של קלגרי ויצאנו עם הרכב השכור לחפש את המלון שהסתתר אי שם בדרכים העקלקלות של נמל התעופה. העדפנו משהו קרוב במקום להתנהל בחשיכה בעיר הלא מוכרת והתברר כי הייתה זו החלטה נבונה. המלון, המשמש בדרך כלל אנשי עסקים, היה נוח למדי ולמחרת יכולנו לצאת רעננים לתור את העיר.
קלגרי היא העיר הגדולה ביותר של חבל אלברטה. מבחינה תיירותית אין בה היצע רב. עם זאת, יש בה כמה מקומות שנעים לטייל בהם ולחוש באווירה הייחודית של המקום. אנחנו עלינו במעלית למרומי ה- Calgary Tower וצפינו מגובה 190 מ' על מרחבי העיר וסביבותיה. אחת האטרקציות במגדל היא המרפסת שרצפתה זכוכית שקופה המאפשרת לראות את בני האדם למטה כנחיל נמלים זורם מתחת לכפות הרגליים.
סיירנו גם במדרחוב ובשוק המקורה המצויים כמטחווי הליכה מהמגדל ולאחר ארוחת הצהריים שמנו פנינו לעבר פארק באנף עם עצירה קצרה לצד הדרך כדי לראות מקרוב את הכפר האולימפי של משחקי ספורט החורף שהתקיימו כאן ב-1988.
לעת ערב עצרנו ללינה במלון בעיירה קנמור, מרחק כחצי שעה נסיעה מבאנף.
בחרנו לעשות זאת בשל המחירים הזולים יותר של המלונות בעיירה זו בהשוואה למחירים הגבוהים במלונות הפארק המבוקשים יותר. את ההזמנה ביצענו באמצעות Booking.com דבר שאנחנו עושים בהצלחה רבה (זמינות, מחיר, שירות) בכל טיולינו בחו"ל.

העיירה קנמור לעת ערב

אייל קנדי ענק
פארק באנף הוא למעשה הכניסה למסלול הרי הרוקי ממזרח. הקדשנו יומיים לסיורנו בפארק המשתרע על שטח שגדלו שליש ממדינת ישראל.
כבר עם במחצית הדרך בין קנמור לבאנף פגשנו עדרים של אייל קנדי רועים לצד הכביש. שורת המכוניות שחנתה בשול הדרך לא אפשרה לנו למצוא עמדת צילום קרובה לאחד העדרים. אבל אז גילינו מקום פנוי באמצע השורה, ממש קרוב לאייל זכר ענק סבוך קרניים. הוא עמד קרוב לכביש ולא העלנו כלל בדעתנו כי נוכחותו כאן היא הסיבה למקום הפנוי שנותר לחנייה.
נורית נשארה לשבת ליד ההגה והתבוננה בזכר הענק מרחוק בעוד אני יורד מהרכב לצורך צילום. העיניים שלי היו ממוקדות בעינית ולא שמתי לב כי ההתקדמות שלי מעוררת את רגזו של האייל. לפתע, בעוד אני פוסע צעד נוסף לעברו, הניף האייל את ראשו, השמיע קול תרועה מאיים ופתח בריצה מטורפת לעברי.
"סעי", "סעי", "מהר", צעקתי, טורק את דלת המכונית בשבריר השנייה האחרון לפני שקרני האייל ננעצות בחלון. נורית הגיבה כהרף עין בלחיצה על הדוושה והזניקה את המכונית לכביש מסתכנת באפשרות שרכב חולף יפגע באנו מאחור. נחלצנו מהאירוע ללא פגע, אך עם דפיקות לב מהירות וחיוורון פנים ניכר.

הקרניים כבר נראו בחלון הרכב

הקדשנו את ימי הסיור בפארק באנף לביקור באגם לואיז שמימיו כצבע הטורקיז וההרים המושלגים העוטפים אותו משתקפים בו כבמראה. ביקרנו באגם קורין שיופיו נופל רק מעט מזה של הלואיז. יצאנו למסלול הליכה בקניון ג'ונסטון ונהננו לעצור ליד כל אחד ממפליו המדהימים, כולל המפל הגדול בסוף המסלול החוצה גשרי עץ לאורך מצוקים תלולים.
עצרנו גם בשמורת יוהו ובעיירה הציורית פילד, שאפנו את כל היופי הזה אל קרבנו והמשכנו משם לתחנתנו הבאה בג'ספר.

מפלי טקקאו

אגם לואיז

לבסוף הוא הופיע
הלינה בבקתת העץ היפה, שמחלונותיה נשקפו פסגות צוקים מושלגות הוסיפה לא מעט לאווירת היום הבא של הטיול. עצרנו במצפורים נישאים לצד הדרך, עלינו ברכבת לפסגתו של הר,Whistlers  סיירנו באגמי מדיסין, נסענו בעמק חמשת האגמים והלכנו לאורכו של קניון מליין המלהיב. חזינו בעדרים נוספים של האייל הקנדי, בסנאים ובעופות הדורסים, אבל יותר מכל קיווינו לראות דובים. אלה נותרו מוסתרים מעינינו ונותרה בנו רק משאלה שיופיעו מאי מזה באחד האתרים הבאים.
כאשר עצרנו לטייל בשבילי יער נוספים לצד הדרך, התקווה הזאת גברה בשל העובדה שבכניסה לכל שביל כזה ניצב שלט אזהרה מפני הייצור הפרוותי המאיים הזה. השלט מזהיר את המטיילים לטייל רק בקבוצות של מינימום ארבעה אנשים, אז מה עושים אם בנוסף לנו אין נפש חיה בשטח? מעיזים ומתקדמים לאט ובזהירות עד לנקודת התצפית הבאה, מוכנים לשוב על עקבותינו עם ישמע הרחש הקל ביותר.
לבסוף הוא הופיע. יצא ממאורתו לחפש מזון והתגלה לעינינו בכל תפארתו. היה זה בבלו ריבר. במקום יש תחנת יציאה לספארי בשייט, ברכבי שטח או בשילוב של שניהם. נרשמנו, המתנו ויצאנו לדרך בקור וברוח שהקפיאה את הפנים. ישבנו דרוכים, עטופים במעילים שקיבלנו בנקודת היציאה וצפינו לכל עבר. ואז ראינו אותו על החוף מרחוק. המדריך דומם את המנוע ואפשר לסירה להתקדם עם זרמי המים. שעה ארוכה עקבנו אחרי הדב השחור שחיפש את מזונו על החוף בעוד להקות בעלי כנף מנסות להבריחו משם בקריאות הרתעה. אחרי שהגענו לסיפוקנו הצילומי, יכולנו לחזור מרוצים ולהמשיך את המסע דרומה לעבר קמלופס.

הדב השחור

הכרמים של עמק אוקאנגאן
כשהתעוררנו במלון הציורי על גדות אגם Lac Le Jeune בבוקר היום התשיעי למסע, עטף ערפל כבד את הסביבה וגשמי זעף ירדו ללא הפוגה. התחזית לא בישרה טובות ובהחלטה של רגע ביטלנו את התכנית להמשיך ולנסוע בכביש 5 דרומה לעבר הופ. בחרנו בפתרון חלופי ופנינו מזרחה כדי להגיע לדרך היין של עמק אוקאנגן (Okanagan) בחבל ויקטוריה, בקטע שבין ורנון (Vernon) לקלוואנה (Kelowna).
השינוי הזה הוסיף לנו אמנם כמה עשרות קילומטרים של נסיעה, אבל סיפק לנו חוויה נוספת שאינה נכללת בדרך כלל במסלול הרגיל של המטיילים ברוקיס.
האזור קיבל אותנו במאור פנים שמשי. עצרנו לשתיית קפה ב-Bean Scene ,Coffee House בית קפה חביב בוורנון והמשכנו משם לקלוואנה כדי לבקר במוזיאון היין האזורי.
כשיצאנו מהעיר אל דרך היין החלו להתגלות לעינינו שטחי כרם נרחבים, חלקם יורדים במדרונות היישר אל אגם קלוואנה. ביקרנו במספר יקבים יפים ומעניינים, טעמנו כמה סוגי יינות, אכלנו ארוחת הצהרים ביקב חביב שמסעדתו מעוצבת כמרתף יין ואחר כך המשכנו שבעים ומרוצים בכיוון למריט ולעצירת לילה בהופ.

שקיעה באגם ג'ון בקנדה

היופי פורץ מכל עבר
לפני יציאתנו מהופ לוונקובר, השכמנו להליכה קצרה בתוך יער גשם המצוי בשולי העיירה. הלכנו בשביל האפלולי לאורך נחל קטן כדי לראות את דגי הסלמון שטים נגד הזרם. טיפות גשם החליקו מעלי העצים הגבוהים ונשרו על ראשנו, כל זאת כדי להוסיף לאווירה הסתווית הרומנטית במהלך הטיול ביער.
בשעת צהריים התמקמנו בשורת המכוניות הארוכה במזח של טסאוואסן (tsawwassen) בדרום וונקובר, כדי לעלות על המעבורת המפליגה לוויקטוריה.
זהו האמצעי התחבורתי היחיד שבאמצעותו ניתן להגיע עם מכונית לאי, ואנחנו החלטנו להקדים את הסיור בו לפני הטיול בעיר הגדולה וונקובר.
ויקטוריה היא העיר העתיקה ביותר במערב קנדה. ראשוני המתיישבים בה היו אינדיאנים והדבר ניכר עד היום באתריה השונים. תוכלו לראות כאן טוטם בכל פינה ועבודות אמנות מקוריות בגלריות השונות. היא שימשה עיר נמל חשובה החל מאמצע המאה ה-19 ולקראת סוף אותה מאה הפכה לבירתה של קולומביה הבריטית.
הטיול בעיר מאפשר למבקר לנשום את אווירת התקופה הקולוניאלית, כאילו הזמן קפא מלכת, גם אם אותות המודרנה ניכרים כבר מסביב. סיירנו בבית הממשל על חדריו המעוצבים בסגנון ויקטוריאני, בעיר העתיקה וברחובות שלאורך הנמל, ברציף הדייגים הצבעוני ובגני בוצ'ארט המהווים חוויה בוטנית שאין להחמיצה. היופי פורץ כאן מכל עבר, הלב מתרחב והעין לא שבעה מלראות.

היומיים האחרונים במסע הוקדשו לוונקובר. ביקרנו במקומות המומלצים בכל המדריכים. ערכנו תצפית על העיר ממרומי הר גרוס ,(Grouse Mountain) חצינו את הגשרים התלויים של קניון קפילאנו וצפינו בטוטמים המדהימים המצויים בפארק, טיילנו למרגלות קנדה פלייס ,(Canada Place) הבניין שעוצב בצורת אנייה וגגו נראה כמפרשי אנייה, סיירנו בפארק סטנלי (Stanley Park)  והגענו עד גשר "שער האריות". סקרנו את הדאונטאון של העיר ועשינו טיול של בוקר על החוף. כמעט לא החמצנו דבר ממה שיש לעיר הזאת להציע.
בוונקובר הגיעה חוויית הטיול שלנו בהרי הרוקי לסיומה. רבים מהמטיילים ממשיכים בשלב הזה בספינה לאלסקה. אבל אנחנו בחרנו להמשיך מכאן בטיסה להוואי וגם זמנו של הפרק הזה עוד יגיע להיכתב.